Skip to main content

Bahan Penulisan Bahasa Inggeris Yang Telah Membantu Anak Saya

Tiada cara yang lebih mudah, hanya cara yang lebih effektif dalam Penulisan. 






























Effective English Writing


ditulis untuk membantu meningkat kemahiran penulisan pelajar sekolah rendah tempatan. Penulis telah mengenal pasti perbendaharaan kata yang penting dengan teliti bagi memenuhi keperluan sistem peperiksaan tertentu. Dengan definisi yang jelas dan contoh ayat, pelajar dapat memperlajari penggunaan perkataan-perkataan dan frasa dengan mudah.



THEMATIC  VOCAB

THEMATIC  VOCAB
THEMATIC  VOCAB

 Penulis secara strategic memilih golongan kosa kata berfrekuensi tinggi dan yang berkesan supaya dapat skor tinggi dalam penulisan . Kosa kata ini disusun dalam pelbagai tema yang dibentangkan dalam jadual mudah faham besama makna dan contoh ayat.






Gap-fill
Langkah pertama dalam menguasai perbendaharaan kata adalah memahami makna. Bahagian “Gap-fill” telah direka dengan bijaksana  untuk membantu pelajar  menggunakan kata-kata yang dipelajari dalam konteks yang betul dan untuk guru-guru mengetahui sama ada pelajar telah memahami perbendaharaan kata tersebut.





Sentence  Structure
Sementara itu, salah satu daripada keprihatinan penulis adalah  menggalakkan penggunaan perbendaharaan kata dengan betul dan strategik di peringkat ayat.  Oleh yang demikian, Bahagian “Sentence Structure” dibentuk untuk mencapai matlamat ini. Pelajar akan dapat belajar dan membiasakan diri dengan kedudukan perbendaharaan kata dalam ayat dan kolokasi tertentu. Ayat dalam bahagian ini dengan telah disusun dengan cekap agar ayat mereka tidak kelihatan sama seperti ayat contoh. Ini adalah untuk menggalakkan pelajar mencipta dan membina ayat mereka sendiri. 






Section   A
Kosa kata lain yang berkaitan juga dimasukkan ke dalam Bahagian A, Kertas 2. Ini adalah untuk membantu meluaskan kosa kata mereka dan pada masa yang sama, mengasah teknik menjawab Section A mereka. Menyelam sambail minum air.




Section   B(i)

Soalan strategik telah direkabentuk dalam Bahagian B (I), Kertas 2, memberi peluang kepada pelajar untuk mengulangkaji kosa kata yang telah dipelajari. Dalam format soalan yang berbeza, pelajar dapat mengukuhkan lagi kosa kata yang dipelajari tanpa dibosankan dengan ejaan yang berulang-ulang.




Section   B(ii)
Turut termasuk dalam buku ini adalah Seksyen B (II) Kertas 2, bukan sahaja untuk tujuan persiapan peperiksaan, tetapi juga menawarkan platform bagi pelajar mengaplikasikan kosa kata yang telah dipelajari dalam format bertulis seperti e-mel dan surat.



Section C
Akhir sekali, buku ini juga mengandungi Bahagian C dalam Kertas 2. Ini adalah untuk membolehkan pelajar memperalatkan kosa kata yang telah mereka belajar semasa menulis karangan BI. Soalan Section C juga dibentuk supaya “helping words” terdiri daripada kosa kata dalam Thematic Vocab. Pelajar yang telah belajar “Thematic Vocab” mesti berasa lebih berkeyakinan semasa menulis karangan Inggeris. Pembentukan kemahiran menulis dalam Bahasa Inggeris akan dipermudahkan. 




Extra Writing Guide on "Connecting Ideas"



Contact
Office: 018-7720970

For purchase of 20 copies and above, we are giving you 12 pages of Grammar Worksheets

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sample Marking Scheme

UPSR 英文写作救星

UPSR 英文写作救星!